به نام خدا
نامه امام خامنه ای برای ریاست جمهوری جهت اجرای برجا م خواست امت است .
جناب آقای روحانی رئیسجمهور اسلامی ایران و رئیس شورای عالی امنیّت ملّی (دامت توفیقاته)
با سلام و تحیّت؛ اکنون که موافقت نامهی موسوم به «برجام» پس از بررسیهای دقیق ومسئولانه درمجلس شورای اسلامی، کمیسیون ویژه ودیگر کمیسیونها ونیزدرشورای عالی امنیّت ملّی،سرانجام ازمجاری قانونی عبورکرده ودرانتظاراعلام نظراینجانب است، لازم میدانم نکاتی را یادآور شوم تاجنابعالی ودیگ1ردستاندرکارانِ مستقیم وغیرمستقیم آن، فرصتهای کافی برای رعایت و حفظ منافع ملّی و مصالح عالیهی کشور در اختیار داشته باشید.
۱( پیش از هر چیزلازم میدانم از همهی دستاندرکاران این فرایند پرچالش، درهمهی دورهها ازجمله هیئت مذاکرهکنندهی اخیرکه در توضیح نقاط مثبت و دراصلِ تثبیت آن نقاط همهی سعی ممکن خودرابه کار بردند،ونیزازمنتقدانی که با ریزبینیِ قابل تحسین، نقاط ضعف آن را به همهی ما یادآور شدندومخصوصاً ازرئیس واعضای کمیسیون ویژهی مجلس ونیزازاعضای عالیمقام شورای عالی امنیّت ملّی که با درج ملاحظات مهمّ خود، برخی ازنقاط خلأ راپوشش دادند، وسرانجام ازرئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با تصویب طرحی محتاطانه، راه درست اجرا رابه دولت ارائه کردند،ونیزازرسانهی ملی ونویسندگان مطبوعات کشورکه باهمهی اختلافنظرها،درمجموع تصویرکاملی ازاین موافقتنامه دربرابرافکارعمومی نهادند،قدردانی خودرا اعلام دارم. این مجموعهی پرحجم کاروتلاش وفکردرمسئلهای که گمان میرود از جملهی مسائل به یاد ماندنی وعبرتآموزجمهوری اسلامی باشد،درخورتقدیرومایهی خرسندی است. به همین دلیل با اطمینان میتوان گفت که پاداش الهی برای این نقش آفرینیهای مسئولانه، مشتمل برنصرت ورحمت وهدایت ذات حضرت حق خواهدبود، انشاءالله؛ زیرا وعدهی نصرت الهی در برابر نصرت دین او، تخلّفناپذیر است.
۲( جنابعالی با سابقهی چند دهه حضور درمتن مسائل جمهوری اسلامی، طبعاً دانستهاید که دولت ایالات آمریکا، درقضیّهی هستهای و نه در هیچ مسئلهی دیگری، دربرابر ایران رویکردی جزخصومت واخلال درپیش نگرفته است ودرآینده هم بعیداست جز این روش عمل کند. اظهارات رئیسجمهورآمریکا دردونامه به اینجانب مبنی براینکه قصدبراندازیِ جمهوری اسلامی را ندارد،خیلی زودبا طرفداریاش از فتنههای داخلی و کمک مالی به معارضان جمهوری اسلامی، خلاف واقع از آب درآمدوتهدیدهای صریح وی به حملهی نظامی و حتّی هستهای که میتواند به کیفرخواست مبسوطی علیه وی در دادگاههای بینالمللی منتهی شود، پرده از نیّت واقعی سران آمریکا برداشت. صاحبنظران سیاسی عالَم و افکار عمومی بسیاری ازملّتها، بوضوح تشخیص میدهندکه عامل این خصومت تمامنشدنی، ماهیّت وهویّت جمهوری اسلامی ایران است که برخاسته ازانقلاب اسلامی است. ایستادگی برمواضع برحقّ اسلامی درمخالفت با نظام سلطه واستکبار،ایستادگی دربرابرزیاده طلبی و دستاندازی به ملّتهای ضعیف، افشای حمایت آمریکا از دیکتاتوریهای قرون وسطائی و سرکوب ملّتهای مستقل، دفاع بیوقفه از ملّت فلسطین و گروههای مقاومت میهنی، فریاد منطقی و دنیا پسند برسر رژیم غاصب صهیونیست، قلمهای عمدهای را تشکیل میدهند که دشمنی رژیم ایالات متّحدهی آمریکا را بر ضدّ جمهوری اسلامی، برای آنان اجتنابناپذیر کرده است؛ و این دشمنی تا هنگامی که جمهوری اسلامی با قدرت درونی و پایدار خود، آنان را مأیوس کند ادامه خواهد داشت.چگونگی رفتار و گفتار دولت آمریکا در مسئلهی هستهای و مذاکرات طولانی و ملالآور آن، نشان داد که این نیز یکی از حلقههای زنجیرهی دشمنی عنادآمیز آنان با جمهوری اسلامی است. فریبکاری آنان در دوگانگی میان اظهارات اوّلیّهی آنان که با نیّت قبول مذاکرهی مستقیم از سوی ایران انجام میشد، با نقض عهدهای مکرّر آنان در طول مذاکرات دوساله و همراهی آنان با خواستههای رژیم صهیونیستی و دیپلماسی زورگویانهی آنان در رابطه با دولتها و مؤسّسات اروپاییِ دخیل در مذاکرات، همه نشاندهندهی آن است که ورود فریبکارانهی آمریکا در مذاکرات هستهای، نه با نیّت حلوفصل عادلانه، که با غرض پیشبرد هدفهای خصمانهی خود دربارهی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.بیشک حفظ هوشیاری نسبت به نیّات خصمانهی دولت آمریکا و ایستادگیهایی که بر اثر آن در طول مسیر مذاکرات از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به کار رفت، توانست در موارد متعدّدی، از ورود زیانهای سنگین جلوگیری کند. با این حال، محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّدی است که درصورت فقدان مراقبت دقیق ولحظهبهلحظه، میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آیندهی کشور منتهی شود.
۳)بندهای نهگانهی قانون اخیر مجلس و ملاحظات ده گانهی ذیل مصوّبهی شورای عالی امنیّت ملّی، حاوی نکات مفید و مؤثّر است که باید رعایت شود، با این حال برخی نکات لازم دیگر نیزهست که همراه باتأکید برتعدادی ازآنچه درآن دوسند آمده است، اعلام میگردد.اوّلاً: از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانهی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمینهای قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جملهی آن اعلام کتبی رئیسجمهور آمریکا و اتّحادیهی اروپا مبنی برلغوتحریمها است. در اعلام اتّحادیهی اروپا و رئیسجمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر اینکه ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، بهمنزلهی نقض برجام است.
ثانیاً: در سراسر دورهی هشتساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانهای (از جمله بهانههای تکراری و خودساختهی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبهی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.
ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پروندهی موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.
رابعاً: اقدام در مورد نوسازی کارخانهی اراک با حفظ هویّت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن دربارهی طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.
خامساً: معاملهی اورانیوم غنیشدهی موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن دراینباره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، باید بتدریج و در دفعات متعدّد باشد.
سادساً: مطابق مصوّبهی مجلس، طرح و تمهیدات لازم برای توسعهی میانمدّت صنعت انرژی اتمی که شامل روش پیشرفت در مقاطع مختلف از هماکنون تا پانزده سال و منتهی به ۱۹۰ هزار سو است، تهیّه و با دقّت در شورای عالی امنیّت ملّی بررسی شود. این طرح باید هرگونه نگرانی ناشی از برخی مطالب در ضمائم برجام را برطرف کند.
سابعاً: سازمان انرژی اتمی، تحقیق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا بهگونهای ساماندهی کند که در پایان دورهی هشتساله هیچ کمبود فنّاوری برای ایجاد غنیسازیِ مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.
ثامناً:توجّه شودکه درمواردابهام سندبرجام،تفسیرطرف مقابل موردقبول نیست ومرجع،متن مذاکرات است.
تاسعاً: وجود پیچیدگیها و ابهامها درمتن برجام ونیزگمان نقض عهدوتخلّفات وفریبکاری درطرف مقابل بویژه آمریکا، ایجاب میکند که یک هیئت قوی وآگاه وهوشمند،برای رصدپیشرفت کارهاوانجام تعهّدات طرف مقابل وتحقق آنچه دربالا بدان تصریح شده است، تشکیل شود.ترکیب ووظایف این هیئت بایددرشورای عالی امنیّت ملّی تعیین وتصویب شود.
باتوجّه به آنچه ذکرشد،مصوبهی جلسهی۶۳۴مورخ19/۵/94 شورای عالی امنیّت ملّی با رعایت موارد یاد شده تأیید میشود.
در خاتمه همانطور که در جلسات متعدّد به آنجناب و دیگر مسئولان دولتی یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد کردهام، رفع تحریمها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملّت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدّی گرفتن و پیگیری همهجانبهی اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شـد. امید است که مراقبت شود که این مقصود با جدّیّت تمام دنبال شود و بخصوص به تقویت تولید ملّی توجّه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمایید که وضعیّت پس از برداشته شدن تحریمها، به واردات بیرویّه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جدّاً پرهیز شود.توفیقات جنابعالی و دیگر دستاندرکاران را از خداوند متعال مسئلت مینمایم. سیّدعلی خامنهای ۲۹ مهرماه ۹۴
مجمع یاران انقلاب اسلامی دفترانزلی جامعه اسلامی مهندسین دفتر انزلی
کانون بسیج مهندسین انزلی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی دفتر بندر انزلی جبهه پایداری انقلاب اسلامی انزلی
جمعیت رهپیویان انقلاب اسلامی دفتر انزلی
لطفا کلیک کنید لطفا کلیک کنید